TAROM - Try Another Route Or Miss it -
Sau “unde-i geamantanul - nu e geamantanul”
Sfătuiesc pe această cale pe
toţi românii care aplaudă prin avioanele TAROM la aterizare să n-o mai facă, nu
pentru că nu i-ar plăcea Sfantului Prooroc Ilie Tesviteanu', ocrotitorul si
patronul pilotilor, nici pentru că s-ar comporta ca boşimanii şi papuaşii de la
Dâlga, ci pentru că s-ar putea să-şi muşte mâinile cu care au aplaudat când vor
dori să-şi recupereze bagajele. Cel mai bine ar fi să se aplaude între ei
atunci când îşi vor vedea în sfârşit bagajele rătăcite în sufragerie. Asta dacă
şi le vor mai vedea vreodată.
Fapte
Duminică 16 octombrie a.c.
Aeroportul din Taşkent
- Am predat bagajele companiei
Turkish Airlines "It's OK? Haraşo, vsio haraşo!", ni s-a răspuns în
uzbecă şi am plecat liniştiţi spre poarta de îmbarcare, cu etichetele de
transfer de bagaje lipite de biletele de avion.
Aeroportul din Istanbul
- ora 10,15 - chiar dacă
decolarea trebuia să aibă loc la 10,40 şi nu era niciun avion TAROM la rampă,
suntem chemaţi de urgenţă la poarta de îmbarcare cu etichetele şi paşapoartele
ca să se verifice şi să se confirme transferul de bagaje de la o linie aeriană
la alta. "It's OK?" "OK, OK!" ne confirmă turcul care purta
vesta TAROM.
- ora 10,25 a venit, avionul
TAROM nu a sosit la poarta de îmbarcare. Şi nici platforma cu bagajele noastre. Nu-i bai, zicem şi noi ca Raymond
Poincaré: "Que voulez-vous, nous sommes ici aux portes de l'Orient, où
tout est pris à la légère", adică mai pe româneşte ni se cam brehăne de
orarul de zbor. Lor, nu nouă.
-
ora 10,30 - Ups! Nu se poate, a venit avionul! Şi căruciorul cu bagaje. Doamne
ajută! Şi ce dacă avionul nu mai decolează la 10,40, cui îi pasă înafară de
călători, fireşte?
Aeroportul Henri Coandă.
În ciuda faptului că aterizăm cu mare întârziere, călătorii aplaudă frenetic. De
ce? C-aşa-i românu'! Nu prea are el treabă cu mentalu' în schimb are
emoţionalu' cât Catedrala Mântuirii Neamului. Trecem peste codălăul absolut
firesc de la ghişeele cu vizele şi ne luăm agale după călătorii care îşi dau coate
disperaţi şi se întrec la fugă spre benzile de bagaje ca să ajungă primii,
exact ca pe vremuri, la teatru, când scurtau aplauzele sau renunţau la ele
repezindu-se muncitoreşte la paltoane. Dar desigur, nu-i nimic anormal aici,
deoarece, fie numele lui Allah veşnic lăudat, cuvintele iureş, iuşchiuzarlâc,
buluc şi calabalâc, dimpreună cu practicarea lor în orice situaţie, de la
ieniceri le-am învăţat. Doamne ajută!
"Unde-i geamantanul? Care geamantan?"
Din două geamantane nu mai avem
decât unul singur, în schimb avem o etichetă cu care ne repezim la biroul TAROM
de bagaje pierdute. Aici ne-am mai calmat oleacă, deoarece erau trei
funcţionari extrem de relaxaţi: unul se lăfăia pe canapeaua pentru amărâţii de
reclamanţi având pe măsuţă o farfurie plină ochi cu mâncare, deci nu puteam
să-l deranjăm cu problema noastră minoră, căci se ştie, omul când stă la masă
nici şarpele nu-l muşcă, al doilea când am dat bună ziua deşi era în picioare
s-a întors cu spatele şi a-nceput să foşgăiască ceva pe birou, deci nici acesta
nu era abordabil fiind desigur, extrem de ocupat, aşa că ne-am adresat unei
doamne care ne-a zâmbit binevoitor.
Ne-am spus păsul, doamna ne-a
răspuns civilizat şi ne-a asigurat că până seara se rezolvă, deoarece urmează
să mai vină o cursă de la Istanbul, că ei vor lua legătura cu compania Turkish
Airlines şi să nu ne impacientăm că precis ne va aduce geamantanul rătăcit. Şi
dacă nu va fi în seara aceea, precis a doua zi dimineaţă, adică luni, îl vom
primi acasă cu prioritate, prin şoferul 'mnealor, deoarece locuim la circa
10-15 minute de mers cu maşina faţă de aeroport. "În orice caz, conform
procedurilor, imediat ce apare, vă sunăm noi". Am semnat formularul cu
reclamaţia şi am plecat. Asta se întâmpla duminică la orele 9.30.
Aţi primit voi în seara de
duminică vreun telefon de confirmare de la biroul de bagaje TAROM cum că a
sosit geamantanul? Nu? Nici noi. Aşa
că am sunat pe la orele 23,30.
-
Ce număr de reclamaţie aveţi?
- OTPRO98460
- N-a sosit, dar avem confirmarea că se află la
Istanbul. Vine cu altă cursă, aşa că mâne dimineaţă îl veţi primi.
-
Cam pe la ce oră, dacă nu vă supăraţi.
-
Până în ora 12 şi aveţi prioritate.
Luni 17 octombrie a.c.
Ce pretenţiii poţi avea să ţi se-ntoarcă geamantanul până la orele 12,00 sau măcar să primeşti un telefon că a venit, când lunea nici iarba nu creşte? Poţi avea? Nu poţi.
Pe la ora 13 încep să-mi pierd încrederea în corectitudinea funcţionarilor
TAROM şi sun la biroul de bagaje.
- Geamantanul meu trebuia să-mi parvină până în ora 12,00, ştiţi ceva despre el?
- Desigur, e la noi, dar îl putem livra deabia după orele 16,00 deoarece trebuie să-i facem vamă.
- Nu puteaţi să-mi spuneţi asta de dimineaţă, ca să nu stau blocat în casă aşteptând. Bine, aştept. Până la ce oră va trebui să aştept?
- Vă sunăm noi.
Mai auzisem asta, aşa că pe la orele 18,30 am sunat tot eu.
- La ce oră veniţi?
- Din păcate nu mai putem să vi-l livrăm astăzi, dar cu siguranţă îl veţi primi mâine dimineaţă cu prioritate. Vă sună şoferul, după ce-şi stabileşte traseul.
Şi pe-asta o mai auzisem, dar de la un alt funcţionar. Încet, încet, în mintea mea, litera R de la TAROM a-nceput să vibreze şi să se dedubleze.
- La ce oră, vă rog?
- Dimineaţă.
- Geamantanul meu trebuia să-mi parvină până în ora 12,00, ştiţi ceva despre el?
- Desigur, e la noi, dar îl putem livra deabia după orele 16,00 deoarece trebuie să-i facem vamă.
- Nu puteaţi să-mi spuneţi asta de dimineaţă, ca să nu stau blocat în casă aşteptând. Bine, aştept. Până la ce oră va trebui să aştept?
- Vă sunăm noi.
Mai auzisem asta, aşa că pe la orele 18,30 am sunat tot eu.
- La ce oră veniţi?
- Din păcate nu mai putem să vi-l livrăm astăzi, dar cu siguranţă îl veţi primi mâine dimineaţă cu prioritate. Vă sună şoferul, după ce-şi stabileşte traseul.
Şi pe-asta o mai auzisem, dar de la un alt funcţionar. Încet, încet, în mintea mea, litera R de la TAROM a-nceput să vibreze şi să se dedubleze.
- La ce oră, vă rog?
- Dimineaţă.
Marţi 18 octombrie a.c.
Acum, să nu credeţi cumva că TAROM nu este o companie naţională de clasă
internaţională şi că vezi Doamne, suptă fiind la sânge de către toate partidele
de guvenământ pe rând, şi-a pierdut cea mai importantă parte a zborurilor
internaţionale şi după ce că de-abia mai răsuflă, nu se mai ţine nici de
cuvânt. Ba se ţine. Azi
dimineaţă am fost sunat de un reprezentant al TAROM, mai precis de şoferul de la
Biroul de bagaje pierdute. A sunat la o oră rezonabilă, la 6,30, aşa că nu mă
pot plânge că m-a sculat cu noaptea-n cap. - Diseară ajung la dumneavoastră, că trebuie să livrez mai întâi la Braşov. Dacă vă grăbiţi, mergeţi dumneavoastră la aeroport şi ridicaţi-l personal!
La ora 6,10 sun la Biroul de bagaje pierdute. Ca să nu vă mai relatez conversaţia, luaţi vă rog “Castelul” lui Kafka, deschideţi-l la orice pagină doriţi şi citiţi orice paragraf la întâmplare.
- Nu putea domnule să facă o abatere de 10 minute de la DN1 şi să-mi aducă geamantanul?
- Nu ştim. El îşi face singur traseul.
- Cine-l coordonează pe şofer?
- ?
- Da’ pe dumneavoastră cine vă coordonează? Daţi-mi vă rog pe şefa dumneavoastră.
- Imediat.
- Bună dimineaţa, ce s-a întâmplat?
O iau tacticos de la facerea lumii şi-i spun numărul de reclamaţie şi toată istoria romanţată a geamantanului magic care refuză să se predea.
- O să vorbesc cu şoferul să vedem ce se poate face. Vă sunăm noi imediat. Ne cerem scuze.
- Scuzele am să le primesc cu plăcere după ce-mi daţi geamantanul. Eu la aeroport, nu vin.
Credeţi cumva că TAROM nu este o companie serioasă şi de încredere şi că iarăşi nu se ţine de cuvânt? Ba e foarte serioasă. După patru ore, mai precis în jur de ora 11,00 ne sună şoferul şi ne anunţă că e la Giurgiu şi că diseară ne aduce geamantanul.
Notă: Acum este ora 12,45. Aşa cum merg treburile la TAROM, până diseară mai sunt 24 de ore, dacă nu chiar 48, cel puţin săptămâna aceasta. Numai dracul, şoferul şi cu Duhul Sfânt mai ştiu prin ce colţ de Românică se plimbă geamantanul meu. Aş putea să-l sun pe şofer, dar n-o s-o fac căci s-ar putea să mă enervez şi nu doresc cu niciun chip să aduc vreo atingere imaginii companiei TAROM. Dacă aflu ceva veşti, vă ţin la curent.
Salut, Dane, si cumva cu neplacere observ ca ai coborat din cele spirituale la viata de zi cu zi a muritorilor de rand, desi subiectul e tot aproape de ceruri.
RăspundețiȘtergereCircul cu avioanele de 25 de ani si numai anul asta am "zburat" de 18 ori cu KLM, Iberia, American Airlines, Lufthansa, Air France, Swiss, Austrian. Alitalia si, ultima companie pe lista, cu voia dvs. Tarom.
Ultima data cand mi s-a ratacit un bagaj a fost acum cateva zile, de la Geneva la Zurich.
Imi pare rau ca te dezamagesc, dar Tarom este una dintre cele mai serioase companii, chiar daca pe marile aeroporturi are conditii mai dezavantajoase din partea prestatorilor locali de servicii.
Bagajele tale nu au fost ratacite de personalul Tarom ci de niste localnici aflati in relatie contractuala cu ei.
Si afla ca pilotii romani, sa le dea Dumnezeu sanatate mintala si fizica, aterizeaza cel mai bine.
Nu am auzit de vreun pilot roman sa se sinucida cu avionul din dotare cum a facut cel de la Lufthansa sau sa faca sex in cabina cu stewardesa, in plin zbor, cum fac perversii de la KLM.
Sa aplaudam, asadar!
Petru
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereBună dimineaţa, bunule Petru,
RăspundețiȘtergereNu cu TAROM-ul am avut eu ceva de împărţit, căci recunosc, nu pot reproşa ceva unei companii serioase care se zbate să trăiască în braţele unor vampiri politici, ci doar cu modul ciudat, ca să nu zic neprofesional - chiar dacă în aparenţă pare foarte "profi" - al unui personal abulic care te plimbă cu vorbe de la o zi la alta, amăgindu-te cu speranţa că uite-acu, imediat îţi rezolvă problema, totul este să stai calm în bancaa ta şi să le înghiţi găluştile. Astăzi este o frumoasă zi de miercuri. Geamantanul cu pricina se afla încă de luni dimineaţă în posesia TAROM, dar nu au catadicsit să sune şi nici nu au fost capabili să-l livreze imediat, aşa cum au promis. L-am primit de-abia ieri seară, la orele 19,00 , fără nnicio scuză de întârziere.
De altfel am anunţat pe facebook că, mă autocitez:
"Uraaaa...!!! Acum două ceasuri a sosit geamantanul rătăcit. Voi tăia viţelul cel gras.
TAROM înseamnă de acum Transportul Aerian Român. Honi soit qui mal y pense!"
Cât despre mitul aterizării piloţilor români, izvorât dintr-un patriotism exagerat, am oareşce dubii că se întâmplă asta, deoarece am zburat cu multe companii şi n-am sesizat vreo diferenţă majoră. Singura diferenţă pe care am sesizat-o a fost cu vreo două, trei avioane americane, ai căror piloţi, datorită practicii anterioare a decolării şi aterizării de pe portavioane unde pista este foarte scurtă, aterizează un pic mai abrupt.
Şi da, tuturor transportatorilor aerieni li se mai întâmplă să rătăcească bagaje, în timpul transferurilor şi într-adevăr nu este vina lor ci a cârcaşilor aeroportuari. Eu am păţit-o acum vreo 12 ani cu KLM-ul. Mi-au adus valiza praf, dar m-au despăgubit.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere